Onboarding - få nye medarbejdere godt i gang

En vellykket onboardingsproces handler om, hvordan du hurtigst muligt får den nye medarbejder i gang og dermed får vedkommende til at skabe værdi for virksomheden.

Brug tiden fornuftigt

Uanset om der er en måned – eller kun nogle få dage til, den nye medarbejder har første arbejdsdag, så har du travlt! Det er vigtigt, at du får den nye medarbejder ordentligt om bord. Og her tænker vi ikke kun på, at der skal være en kuglepen og en buket blomster.

Jo før, du får overført viden til den nye medarbejder og formet og præget vedkommende, desto hurtigere vil medarbejderen bidrage til virksomheden. Prøvetiden kan enten bruges til at ”lande” medarbejderen eller som den tid, hvor en stejl indlæringskurve er ensbetydende med et hurtigt bidrag til bundlinjen.

Husk derfor at planlægge, hvad der skal ske den første tid – den første dag, uge, måned. Alt, hvad du kan forberede og gøre klar, inden medarbejderen har første arbejdsdag, giver dig mere tid sammen med vedkommende efterfølgende.

Klar, parat, læs…

Du kan med fordel starte din onboardingproces, lige så snart kandidaten har sagt ja tak til jobbet. I sit tankesæt vil vedkommende være mere på vej mod dig og de nye udfordringer, du har tilbudt, end have fokus på sit eksisterende job. Din nye medarbejder vil glæde sig til begynde og vil være som en svamp, der suger viden til sig. Udnyt det allerede fra første dag.

Du kan for eksempel henlede opmærksomheden på materiale, der er tilgængeligt om virksomheden samt dens løsninger og produkter. Du kan sende brochurer eller e-mails med links til hjemmesider med yderligere information.

Opdater dit netværk

Har du et stort netværk, skal du måske opdatere det og din LinkedIn-profil mv. med den nye medarbejder. Det kan også være en god idé at have information om, at du har ansat en ny medarbejder klar, så kommunikationen kan rulle ud i virksomheden til kolleger, kunder, samarbejdspartnere, på de sociale medier etc., så snart vedkommende er mødt op til første arbejdsdag. Afstem gerne dette med den nye medarbejder.

Buddy up

Hvis du ikke selv er ”buddy” for den nye medarbejder, skal du have fundet en kollega, der kan fungere som guide og rollemodel i den første periode. Selv om du får en kollega til at fungere som kontaktpunkt for alt det praktiske, skal du fortsat investere en masse tid i den nye medarbejder. Dels er det en enestående mulighed for dig for at lære vedkommende at kende, dels sikrer du, at den information, du mener, er vigtig, bliver formidlet.

Styr på praktikken


Husk også alt det praktiske i form af indretning af arbejdspladsen, specielle arbejdsredskaber, oprettelse af adgange både til virksomheden og til de systemer/løsninger, medarbejderen skal bruge til at løse sine opgaver. Nogle gange kan det tage længere tid at få disse detaljer på plads, og det er vigtigt, at du allerede den første dag kan vise den nye medarbejder, hvordan man registrerer tid, ordrer eller kunder.

Hvis medarbejderen skal deltage i kurser, certificeringer, interne eller eksterne uddannelsesforløb mv., så få det planlagt og lagt i kalenderen. Det samme gælder, hvis medarbejderen skal mødes med andre influenter/interessenter: få talt med de involverede og læg aftalerne i kalenderen.

Nogle dage før den nye medarbejder har første arbejdsdag, sender du en mail, hvor du fortæller om, alt det medarbejderen kan se frem til den første dag og første arbejdsuge.

Investér tiden i en god proces


Det er tidskrævende at få en ny medarbejder. Forhåbentlig vil du med en stærk plan i ryggen erfare, at den investering du foretager up front, kommer mange gange tilbage i form af arbejdsglæde, værdi for din virksomhed, dine kunder, ejere m.fl. samt i form af fuld udnyttelse af det potentiale, du identificerede i ansættelsesprocessen.

Følg op


Og husk så tæt opfølgning. Det kan være, inden I går hjem eller som det første, når I møder på arbejde. Invitér også gerne til en prøvetidssamtale, der skal være afholdt inden de første to en halv måneder er gået. Prøvetidssamtalen handler om, at I begge evaluerer ansættelsen, målopfyldelsen mv. Med andre ord: er I begge glade for ansættelsen, og har I begge lyst til at fortsætte samarbejdet?

Læs også:

Employer branding
Alle virksomheder har et ry og dermed et brand som arbejdsgiver. For at kunne tiltrække medarbejdere er det nødvendigt at være en attraktiv arbejdsgiver.
Rekruttering
Virksomhedernes rekrutteringsbehov vi stige i det kommende år. Det giver muligheder for at øge virksomhedens humane kapital og understreger vigtigheden af at finde den rette kandidat til jobbet.

Er du kunde i Visma Enterprise?

Mangler du hjælp til din løsning, kan du formentlig finde svar på vores kunde-community. Ellers er vores kundecenter altid klar til at hjælpe dig med dine spørgsmål.

Telefon: 88 97 97 97

Er du ikke kunde i Visma Enterprise endnu? 

Har du spørgsmål til nogen af vores løsninger, kan du blive kontaktet af en af vores medarbejdere eller kontakte vores Sales Manager, Kim Simonsen.

Ring til Kim Simonsen på 42 82 21 60

Bluegarden MultiLøn er blevet til Visma Enterprise. Besøg os her, og læs mere om vores ydelser

Visma Enterprise