Anbefalinger til seniorpolitikken

Kan det betale sig for min virksomhed at udarbejde en seniorpolitik? Sådan kommer du i gang med at skabe en attraktiv seniorpolitik for at bevare viden og erfaring. Så kan din virksomhed fortsat udvikle sig.

Der kan være mange gode grunde til, at virksomheden ønsker at fastholde de ældre medarbejdere, men de fleste virksomheder fremhæver disse fordele:

  • virksomheden kan komme til at mangle kvalificeret arbejdskraft i fremtiden.
  • virksomheden ønsker at matche sine kundegrupper aldersmæssigt
  • virksomheden vil holde fast i den ekspertise, de ældre medarbejdere har opbygget gennem mange år.

En attraktiv seniorpolitik fokuserer på at udvikle og fastholde de ældre medarbejdere, ikke at afvikle dem. En seniorpolitik er ikke noget, man bare laver her og nu. Det er vigtigt at investere tid i planlægning, at tænke langsigtet og gøre en indsats for at inddrage såvel seniorerne som de øvrige medarbejdere i virksomheden i seniorpolitikken.

Sådan kommer du i gang

  • Afklar behovet for en seniorpolitik i virksomheden
  • Formulér tydelige mål og formål for seniorpolitikken – fastholdelse, videndeling, aflastning
  • Inddrag medarbejderne og tal udvikling ikke afvikling
  • Sæt fokus på at udnytte styrkerne hos seniorerne
  • Skab sammenhæng med den øvrige personalepolitik
  • Klæd personaleansvarlige på til at indgå i dialog med seniorerne

Læs også: