I fleksjob hos Jespers Torvekøkken

- Vi er glade for vores medarbejdere i fleksjob, fordi de er engagerede og gerne vil bidrage til virksomheden.  Vi er med til at løfte det sociale ansvar, når vi ansætter i fleksjob, men vi får også meget igen, siger Frank Kirsch, som er divisionschef for Kantine hos Jespers Torvekøkken.

 

Af journalist Ulla Nygaard

Jespers Torvekøkken med cirka 130 medarbejdere har for tiden fire medarbejdere ansat i fleksjob. De er ansat i en af de 30 virksomhedskantiner, som Jespers Torvekøkken driver rundt om i Danmark. Virksomheden leverer også catering og mad til bryllupper og andre store selskaber, men i disse afdelinger har man ingen i fleksjob.

- Vi betragter fleksjobberen som en ekstra hjælp og ikke som en fuld arbejdskraft. Det skal være sådan, at vi kan klare opgaven, selvom medarbejdere i fleksjob en dag ikke kommer på arbejde. De er mere syge end andre og har ofte også andre problemer end det, at de ikke magter at arbejde på fuld kraft, siger Frank Kirsch.

Opmærksomhed og omsorg

Hos Jespers Torvekøkken er det afgørende, at der er en dedikeret medarbejder, som vil have ekstra opmærksomhed på medarbejderen i fleksjob.

- Der skal være tid til en medarbejder i fleksjob, og hvis man ikke har det, så bør man lade være. Der skal være en anden medarbejder, som er villig til at tage sig af medarbejderen i fleksjob og lægge øre til problemer, som ikke vedrører arbejdet. Det kan for eksempel være et praktisk problem i forhold til kommunen. Hvis der er bøvl, skal vi hjælpe med at få det løst, siger Frank Kirsch.
Når man giver sig tid, giver opmærksomhed og yder omsorg, er der til gengæld meget at få igen, mener han.

- Selvom man ikke magter at arbejde for fuld kraft, kan man sagtens bidrage og gøre det rigtig godt. Vores medarbejdere i fleksjob er engagerede og bidrager til virksomheden. Det oplever vi eksempelvis, når vi har interne kurser i madlavning. Så er det fleksjobberne, der først melder sig til, siger Frank Kirsch.

Indretter arbejdspladsen til fleksjobberen

En af medarbejderne i fleksjob hos Jespers Torvekøkken har svært ved at gå og stå ret længe ad gangen. Derfor er der indrettet en arbejdsplads, så hun kan sidde ned og udføre sit arbejde. 

- I et andet tilfælde har vi indrettet opgaverne til en fleksjobber, som er autist. Det var lidt af en udfordring, fordi autister helst vil have opgaver, der ligner opgaven i går, og hos os veksler opgaverne hele tiden. Derfor arbejder han med at fylde op med bestik, tallerkner osv., så dagene ligner hinanden, fortæller Frank Kirsch.

Mellem udfordringerne er der også mange sejre. Eksempelvis har en tidligere fleksjobber med næsten intet syn været igennem nogle succesfulde operationer, og har i dag job på helt almindelige vilkår.

- På bunden er vi jo meget ens som mennesker. Vi kan se, at vi skaber værdi for fleksjobberne, som bliver ligestillede, når de får mulighed for at arbejde. Jeg synes vi har en forpligtelse og et socialt ansvar, og jeg kan se, at vi får meget igen, når vi gør noget for hinanden, siger Frank Kirsch.

Grænser for åbenheden

Et fleksjob bliver som regel til hos Jespers Torvekøkken efter en henvendelse fra en kommune eller en 2. aktør, der arbejder for kommunen.

- Jeg er åben for henvendelser, og vi vil også fremover tage fleksjobbere i takt med, at vi vokser. Men jeg siger ikke bare ja. Nogle gange henvender kommunerne sig med et ønske om at få en person i praktik eller jobtræning. Det siger jeg kun ja til, hvis det giver mening og ville kunne føre til et job hos os, eksempelvis et fleksjob. Desuden skal der hos os være en medarbejder, som vil være med til at løfte opgaven, siger Frank Kirsch.

Læs også: