Nyt fokus og online oplevelser skal styrke Christiansø-turismen

Innovation med fokus på nye services i et samspil med andre virksomheder sker oftere i dag end tidligere. Virksomhederne ser deres egen udvikling i et større perspektiv, eksempelvis Christiansøfarten.

Danmarks østligste punkt er den gamle fæstning Christiansø og Frederiksø 20 km øst for Bornholm. Den lille øgruppe har været udflugtsmål for mange lejrskoler og andre turister gennem tiden. Men turisterne er ikke så flittige gæster som før, og det mærker Christiansøfarten. Passagertallet er faldet fra 55.000 til 35.000 over en tiårig periode.

Forandringen hænger blandt andet sammen med, at det er blevet muligt at planlægge feriemål over hele kloden med få klik på computerens tastatur.

- Der var engang, at mange skoler valgte Bornholm til deres lejerskoleophold, men i dag tager de fleste til udlandet. Vi mærker, at rejsemønstret i det hele taget ændrer sig, og at feriegæsterne besøger Bornholm i færre dage end tidligere. Det er med til at begrænse besøgene til Christiansø, siger partner i Christiansøfarten Peter Strange Jensen.

Heldigvis får Christiansøfarten hjælp af InnovationsAgent Jørgen Høegh fra Teknologisk Institut.

- Min opgave som InnovationsAgent er at se virksomhedens udviklingspotentiale, sætte den sammen med andre aktører, der kan være med til at realisere potentialet, og bringe dem ind på en højere vision end de selv ville have tænkt, siger Jørgen Høegh.

InnovationsAgenten har blandt andet sat Christiansøfarten sammen med innovationsnetværket for oplevelsesøkonomi (InViO), for at udvikle en vision for et bredt virksomhedssamarbejde. Desuden har han inddraget ny viden fra eksperter på Aalborg Universitet omkring brugen af oplevelsesteknologi om bord på båden, når gæster er i havn på Bornholm og Christiansø.

Mere it og markedsføring

Peter Strange Jensen kan få øje på nye muligheder, hvis børn og voksne kan gøres endnu mere nysgerrige på de oplevelser, som Christiansø byder på. De skal allerede på overfarten kunne spille spil på mobil eller tablet om den gamle fæstning, eller få viden om det særlige planteliv.

- Det er en helt ny verden, der åbner sig for os. Vi har slet ikke tænkt de tanker. Vi havde heller ikke forestillet os, at det kunne betyde noget at sidde og tænke nyt sammen med beboerne på Christiansø og med flytrafik, færger og turistaktører, siger Peter Strange Jensen.

Christiansøprojektet er i sin vorden. Der har været holdt flere workshops med deltagelse fra en række virksomheder, som også kan få glæde af, at Christiansø bliver gjort mere attraktiv som turistmål. I projektet lægges op til udvikling af nye turistoplevelser, at markedsføring af Christiansø indgår i markedsføringen hos alle trafikselskaber og at der etableres et tæt samarbejde med andre turismeaktører på og uden for Bornholm.

- Bare det, at vi sætter os mange sammen og taler om Christiansø, giver ideerne frit løb. Vi får nye øjne på mulighederne og får noget at arbejde videre med, siger Peter Strange Jensen fra Christiansøfarten.

Læs også: