Hjælp og vejledning til Bluegarden SmartLøn

Sådan bruger du som medarbejder appen Bluegarden SmartLøn til tid, kørsel og udlæg.

Vejledning

Du kan hente en udførlig vejledning under hvert punkt.

  • Sådan kommer du i gang

    Når din arbejdsgiver har tilmeldt dig til Bluegarden SmartLøn, modtager du en SMS med et link til downloadsiden.

    • Vælg, om du bruger en iPhone eller en Android telefon. Når du har valgt den version, du skal bruge, henter og installerer din telefon appen. Herefter åbner du appen ved at vælge ikonet ’SmartLøn’ på telefonen.
    • Første gang du åbner SmartLøn, skal du indtaste dit telefonnummer. Herefter får du en aktiveringskode via SMS, som du skal indtaste. Koden aktiverer SmartLøn, og du kommer ind på startsiden.

    Hent vejledning til iOS Hent vejledning til Android
  • Ikoner og funktioner

    SmartLøn startsiden er som standard registrering af tid. I bunden af billedet er der 3 ikoner:

    • TID: Registrering af tid
    • KM: Registrering af kørsel
    • KR: Registrering af udlæg

    Du skifter mellem funktionerne ved at trykke på det ønskede ikon.

  • Registrering af tid (TID)

    Denne funktion bruger du til at registrere arbejdstimer, overarbejde, feriedage, sygdom og lignende. Hvis du mener, at der mangler en aktivitet, skal du henvende dig til din arbejdsgiver, som kan tilføje og fjerne de aktiviteter, der vises i SmartLøn.

    • Når du skal registrere tid, skal du vælge den ønskede dato i toppen af billedet. Ønsker du at registrere for en anden periode end den viste, kan du trække datoerne til højre eller venstre for at gå til en anden periode. Herefter vælger du en aktivitet.
    • Når du skal registrere tid i timer, bliver du mødt af to registreringshjul. Hjulet til venstre viser antal timer, og hjulet til højre viser antal minutter. Du kan højest registrere 24 timer på en dato. Når du har markeret det ønskede antal timer og minutter, trykker du ’Gem’.
    • Når du skal registrere tid i dage, kan du vælge at registrere en hel eller en halv dag. Tryk herefter ’Gem’.

    Redigering og nulstilling

    • Hvis du vil redigere en registrering, trykker du på den og kan herefter ændre den efter behov.
    • Hvis du vil nulstille en registrering, trækker du mod venstre på den, så ’Nulstil’ kommer frem. Tryk på ’Nulstil’ for at nulstille registreringen.
    • Du kan redigere eller nulstille dine registreringer, indtil de er godkendt. Når en registrering er godkendt, bliver teksten grå. Herefter kan registreringen ikke længere redigeres eller nulstilles.

    Hent vejledning til iOS Hent vejledning til Android
  • Registrering af kørsel (KM)

    Denne funktion bruger du til at registrere de kilometer, du har kørt i din egen bil i forbindelse med dit arbejde.

    • Første gang du vælger funktionen, kan du kun se ikonet for ’Ny Kørsel’ (plustegnet). I takt med, at du tilføjer registreringer, vil historikken over kørslen blive vist i startbilledet. Og du redigerer og sletter dine kørselsregistreringer på samme måde som ved registrering af tid.
      Første gang du trykker på ’Ny kørsel’, skal du skrive din bils registreringsnummer.
    • Du udfylder først fra- og til-adresse. Når du begynder at skrive en adresse, får du automatisk en liste med forslag, som du kan vælge fra. Tryk ’Rute’.
    • Nu beregner SmartLøn afstanden for ruten, og du kan acceptere antallet af kilometer ved at trykke ’OK’. Hvis antallet ikke stemmer, kan du rette det.
    • Klik på de 3 prikker øverst til højre i billedet, hvis du vil vælge færgeruter, motorveje eller afgifter fra på din rute. Tryk ’OK’.
    • Herefter skal du udfylde formålet med turen og vælge den rigtige dato. Datoen vil som standard være udfyldt med dags dato. Du kan ændre den ved at trykke på datoen og vælge en ny. Du gemmer registreringen ved at trykke ’Gem’.
    • Hvis du har kørt samme rute retur, behøver du ikke indtaste alle informationer igen. Du trækker blot til venstre på din kørsel, så retur-ikonet (de to pile) kommer frem, og trykker på det.
    • Nu opretter SmartLøn en kopi af din kørsel fra før, hvor til- og fra-adresse er byttet om. Formål og dato er automatisk udfyldt, men du kan ændre begge dele, inden du trykker ’Gem’.

    Hent vejledning til iOS Hent vejledning til Android
  • Registrering af udlæg (KR)

    Denne funktion bruger du til at registrere de udlæg eller udgifter, du har haft på vegne af virksomheden.

    • Første gang du vælger funktionen, kan du kun se ikonet ’Nyt udlæg’ (plustegnet).
      I takt med, at du tilføjer registreringer, vil historikken blive vist i startbilledet.
      Og du redigerer og sletter dine udlæg på samme måde som ved registrering af tid.
    • Når du skal registrere et nyt udlæg, skal du udfylde beløb og formål og tage et foto af udlægget.
    • Du udfylder beløbet ved at trykke på ’0 kr’ og skrive beløbet. Tryk ’OK’. Herefter udfylder du formålet ved at trykke på ’Formål’ og skrive en tekst om udlægget. Tryk ’OK’.
    • Du skal også vedhæfte et foto af en kvittering eller anden dokumentation for udlægget.
      Du tager et foto ved at trykke på kamera ikonet. SmartLøn åbner kamerafunktionen, og du kan nu tage et foto.
      Hvis du vil vedhæfte et foto, du tidligere har taget, trykker du på ikonet nederst til højre. Herefter kan du vælge det ønskede foto fra kameraets gemte fotos.
    • Du kan evt. skære fotoet til ved at trykke på ikonet i midten.
      Du kan fjerne fotoet ved at trykke på krydset.
      Tryk på tjek for at føje fotoet til dit udlæg.
    • Når fotoet er vedhæftet, kommer du tilbage til oversigten og kan trykke ’Gem’.

    Hent vejledning til iOS Hent vejledning til Android
  • Øvrige funktioner

    Du finder de øvrige funktioner via de 3 prikker nederst til højre. Dem kan du bruge til at logge ud af SmartLøn eller til at give feedback til Bluegarden om SmartLøn. Vær opmærksom på, at vi ikke kan garantere, at du får svar på den feedback, du giver.


    Hent vejledning til iOS Hent vejledning til Android

Hent appen til din smartphone