Sonion har fået flere kompetencer med færre ressourcer

Som et led i en optimerings- og effektiviseringsproces outsourcede elektronikfirmaet Sonion sin lønadministration til Bluegarden. Det har gjort dem mindre sårbare over for interne organisationsændringer, ligesom de har sparet både tid og penge.


I 2010 ansatte Sonion Lisbeth Madsen som HR Manager. Udover HR-opgaverne fik hun også ansvaret for lønadministrationen, og her var generel sårbarhed og ineffektivitet i håndteringen af lønopgaven nogle af de første ting, der sprang i øjnene.

”Da jeg kom til, havde vi én medarbejder ansat, hvis eneste ansvarsområde var lønadministration til ca. 150 medarbejdere. Det var ikke helt nok arbejde til en fuldtidsstilling, men endnu mere afgørende var, at vi var meget sårbare, hvis medarbejderen ikke var til stede, eller hvis hun en dag valgte at søge nye udfordringer. Hun var den eneste, der kendte lønsystemet, så hvad skulle vi gøre, den dag hun ikke længere var der?,” forklarer Lisbeth Madsen.

Flere kompetencer med færre ressourcer

Det spørgsmål fik Lisbeth Madsen til meget tidligt i sin ansættelse at undersøge markedet for outsourcing af lønadministrationen. ”Outsourcing virkede oplagt. Dels fordi vi på den måde kunne undgå at være afhængige af enkeltpersoner, og dels fordi man som outsourcing-kunde får adgang til en række løneksperter, man kan spørge til råds, når der kommer nye lovkrav,” siger Lisbeth Madsen. ”Men det handlede også om tryghed. Når revisionen kommer på besøg, skal jeg ikke fremvise hjemmestrikkede Excel-ark men kan stole på, at Bluegardens system overholder gældende lovgivning på området. Det er en stor lettelse,” siger hun. Som et sidste parameter har outsourcing også vist sig at være en billigere løsning for Sonion. Ifølge Lisbeth Madsen håndterer de nemlig ikke nok lønninger på månedsbasis til, at det kan svare sig at have eget lønbogholderi.

Faktisk forstår jeg faktisk ikke, hvorfor der ikke er flere virksomheder på vores størrelse, der outsourcer.

Lisbeth Madsen, HR Manager

Let overgang og sparede penge

”Selve overgangen fra at håndtere lønadministrationen selv til at lægge alt over til Bluegarden forløb overraskende smertefrit,” forklarer Lisbeth Madsen. Og så afslørede processen en konsekvent fejl, som gjorde, at Sonion gennem længere tid havde udbetalt for meget til en gruppe medarbejdere.

”Før data blev overtaget, gennemgik Bluegardens outsourcing- center dem for at rydde op og sikre korrekt lønbehandling. Det var en rigtig god idé, for de fandt ud af, at vi havde udbetalt for meget i overarbejdstillæg til en række ansatte. Det skabte selvfølgelig nogle spørgsmål, da det blev reguleret, men konsulenterne fra Bluegarden fandt fejlen i de gamle data frem, og så kunne jeg stille og roligt forklare, hvordan det hang sammen,” siger Lisbeth Madsen.

Alt i alt er hun i dag meget tilfreds med både de tekniske og ressourcemæssige fordele, Sonion har opnået ved at outsource lønadministrationen til Bluegarden. ”Konsulenterne i Bluegarden leverer en helt fantastisk service – både proog reaktivt. Med den oplevelse jeg og Sonion har haft med outsourcing af lønadministrationen, forstår jeg faktisk ikke, hvorfor der ikke er flere virksomheder på vores størrelse, der outsourcer,” slutter hun.

Sonion har fået flere kompetencer med færre ressourcer

Om Sonion

Elektronikfirmaet Sonion udvikler, sælger og markedsfører mikroakustiske og mikromekaniske komponenter til høreapparatsindustrien. Sonion har i dag ca. 70 ansatte i Danmark.

Udfordring

Indtil 2010 håndterede Sonion selv sin lønadministration. Det gjorde dem sårbare over for eventuelle udskiftninger i lønbogholderiet, og samtidig oplevede de, at lønhåndteringen ikke altid skete korrekt og på den mest effektive måde.

Løsning

Sonion valgte at outsource hele lønadministrationen, så det i dag er Bluegardens eksperter, der håndterer de ansattes løn. Derudover har Sonion altid adgang til et stort netværk af konsulenter, hvis der opstår spørgsmål.

Resultat

Sonion har i dag opnået både økonomiske og tidsmæssige besparelser ved at lægge lønadministrationen ud til Bluegarden. Det har givet dem sikkerhed for, at lønnen altid bliver udbetalt korrekt og til tiden, ligesom det har gjort dem mindre sårbare over for interne organisationsændringer.

Bliv kunde - kontakt vores salgsafdeling på

Tlf: 72 27 90 18

 

Skriv til salg

Er du kunde? Kontakt kundeservice på

Tlf: 72 27 90 18

 

Log ind i dit produkt